15.11 sobota g. 19.00

16.11 niedziela g. 18.00

 

Teatr Wielki

opera w pięciu aktach opera 
libretto 
Jules Barbier i Michael Carré


Debata „Kim byłby Faust bez Małgorzaty? O feminizmie w operze”
Agata Siwiak, Agnieszka Drotkiewicz, Karolina Sofulak, Marek Weiss, Bartosz Żurawiecki
15 lutego 2019, godz. 17:00 Sala im. Wojciecha Drabowicza
_

Spotkanie z Karoliną Sofulak

prowadzenie: Jacek Marczyński
16 lutego 2019, godz. 17:30, Sala im. Wojciecha Drabowicza

Reżyserka na nowo odczytuje operę francuskiego kompozytora. W jej wizji tytułowy bohater to renesansowy naukowiec i humanista, który poświęcił całe życie studiowaniu natury rzeczy i świata. Jednak mimo starań nie uzyskał pełnego zrozumienia mechanizmów, które nim rządzą, gdyż odciął się od ludzi i zamknął w bastionie intelektu. Widząc kres swych dni, w akcie desperacji i w obliczu milczenia Boga, przyzywa do siebie Szatana. Skuszony wizją młodości i drugiej szansy na zgłębienie tajemnic istnienia, Faust pozwala Mefistofelesowi zabrać się w podróż do dnia dzisiejszego. Świat, który widzi, zdaje mu się groteskowy, przerażający i pełen podziałów. Żyje w nim jednak Małgorzata – według Fausta jedyna nadzieja na zbawienie. Ona zdaje się być najpełniejszym odzwierciedleniem idei humanizmu, w którą tytułowy bohater żarliwie wierzy.  Kieruje się współczuciem i zrozumieniem dla cudzej inności, duchowością daleką od bigoterii jej brata Walentego i reszty społeczeństwa. Małgorzata przygarnia pod swój dach zagubionego Siebela – to jej lojalność pozwala Faustowi porzucić optykę swej ery i zobaczyć ją jako silną i niezależną kobietę gotową stawić czoła społeczeństwu w obronie swych praw oraz wartości, w które wierzy. Czy Małgorzacie uda się wyzwolić z pułapki naszych czasów, czy Faust zdoła dorosnąć i zmężnieć,  czy Mefistofeles odrzuci wiążącą mu ręce neutralność? Czy też zwyciężą Walentynowie, Wagnerowie i Marty dnia dzisiejszego – strażnicy status quo. Po odpowiedzi na te pytania zapraszamy na spektakl.  

kierownictwo muzyczne - Gabriel Chmura

reżyseria - Karolina Sofulak

scenografia i reżyseria świateł - Charles Edwards

kostiumy - Sue Willmington

choreografia i ruch sceniczny - Jarosław Staniek

współpraca - Katarzyna Zielonka

kierownictwo chóru - Mariusz Otto

Faust - Sehoon Moon (16, 19 II) Piotr Friebe (17, 20 II)

Marguerite - Monika Mych-Nowicka (16, 19 II) Roma Jakubowska-Handke (17, 20 II)

Siébel - Magdalena Wilczyńska-Goś (16, 19 II) Galina Kuklina (17, 20 II)

Méphisto - Wojciech Śmiłek (16, 19 II) Rafał Korpik (17, 20 II)

Valentin - Michał Partyka (16, 19 II) Stanisław Kuflyuk (17, 20 II)

Marthe - Olga Maroszek (16, 19 II) Julia Mech (17, 20 II)

Wagner - Jaromir Trafankowski (16, 19 II) Damian Konieczek (17, 20 II)