Henri Vieuxtemps (ur. 17 lutego 1820 w Verviers, zm. 6 czerwca 1881 w Mustapha k. Algieru) – belgijski skrzypek, kompozytor. Był uczniem Charlesa Bériota w Paryżu, Simona Sechtera w...
Henri Vieuxtemps (ur. 17 lutego 1820 w Verviers, zm. 6 czerwca 1881 w Mustapha k. Algieru) – belgijski skrzypek, kompozytor. Był uczniem Charlesa Bériota w Paryżu, Simona Sechtera w Wiedniu i Antona Reichy w Paryżu. Wiele podróżował (bywał m.in. w Warszawie). W latach 1846–1851 był nadwornym skrzypkiem cara Mikołaja I w Petersburgu, 1871–1873 profesorem konserwatorium w Brukseli. Jest autorem wirtuozowskich utworów skrzypcowych. Napisał m.in. 7 koncertów, 6 etiud koncertowych, liczne duety, wariacje i fantazje m.in. na tematy z Halki. Był kawalerem Orderu Leopolda oraz luksemburskiego Orderu Korony Dębowej.
ROCZNICE NARODZIN
Paul Esswood
1942-06-06
Paul Esswood (ur. 6 czerwca 1942 w West Bridgford ) - jeden z wiodących kontratenorów na świecie. Od kilku lat, wykorzystując swe ogromne doświadczenie w wykonywaniu muzyki baroku, zajmuje...
Paul Esswood (ur. 6 czerwca 1942 w West Bridgford ) - jeden z wiodących kontratenorów na świecie. Od kilku lat, wykorzystując swe ogromne doświadczenie w wykonywaniu muzyki baroku, zajmuje się także dyrygenturą. Jako solista występował na najważniejszych scenach europejskich i amerykańskich. Współpracował m.in. z Teatro alla Scalla. Brał także udział w wielu znaczących festiwalach (Salzburg, Graz, Aix-en-Provence). W swoim niezwykle obszernym repertuarze ma najważniejsze dzieł Händla, Mozarta, Haydna, Schumanna, Schuberta oraz utwory współczesnych kompozytorów. Philip Glass z myślą o nim napisał operę „Akhnaten”, a Krzysztof Penderecki powierzył mu partię Śmierci w „Raju utraconym”. W dorobku Paula Esswooda znajduje się przeszło 150 nagrań, wśród nich opery Monteverdiego, dzieła J.S. Bacha, m.in. nagrania wszystkich kantat pod kierownictwem muzycznym Nicolausa Harnoncourta i Gustava Leonhardta dla wytwórni Teldec. Esswood jest profesorem Royal Academy of Music, gdzie prowadzi zajęcia z interpretacji wokalnej utworów barokowych. Prowadzi także kursy mistrzowskie dla młodych śpiewaków na różnych uczelniach muzycznych. Za swoją działalność w upowszechnianiu muzyki baroku został uhonorowany w 1992 roku nagrodą Händel-Preis. Na festiwalu w Chichester (Wielka Brytania) prowadził opery Henry'ego Purcella „The Fairy Queen” oraz „Król Artur”. W Krakowie wraz z Capella Cracoviensis wykonał oratorium „Izrael w Egipcie” Händla. Dyrygował także na Varazdin Baroque Evenings Festival w Chorwacji światową premierą opery „Pompeo Magno” Cavalliego, która to realizacja została uhonorowana Nagrodą im. Ivana Lukačica. W poznańskiej operze Esswood gości po raz trzeci. W 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad „Dydoną i Eneaszem” Purcella w reżyserii Daniela Stachuły (spektakl został zrealizowany w ramach Laboratorium Teatru Operowego), a dwa lata później poprowadził koncertowe wykonanie „Juliusza Cezara w Egipcie” Händla.