Muzykoteczka - koncert rodzinny | Zakończenie sezonu
2024-05-25
25 maja 2024 (sobota)godz. 10; 11:30, Sala im. bp. Jana Lubrańskiego, Collegium Minus UAM, Wieniawskiego 1, PoznańMUZYKOTECZKA – KONCERT RODZINNYZAKOŃCZENIE SEZONU POCZTÓWKA Z...
25 maja 2024 (sobota) godz. 10; 11:30, Sala im. bp. Jana Lubrańskiego, Collegium Minus UAM, Wieniawskiego 1, Poznań MUZYKOTECZKA – KONCERT RODZINNY ZAKOŃCZENIE SEZONU POCZTÓWKA Z PARYŻA
Program:
Szczegółowe informacje o koncercie: www.prosinfonika.eu
opera w czterech aktach libretto: Arrigo Boito na podstawie dramatu Williama Szekspira Bitewne zwycięstwa, miłość podwładnych, ukochana żona – los jest łaskawy dla Otella. Jednak...
opera w czterech aktach
libretto: Arrigo Boito na podstawie dramatu Williama Szekspira
Bitewne zwycięstwa, miłość podwładnych, ukochana żona – los jest łaskawy dla Otella. Jednak szczęśliwe chwile przemijają niepostrzeżenie, gdy umysłem bohatera zaczyna rządzić podejrzliwość, a sercem – zazdrość. Nękające Otella pytanie o wierność pięknej Desdemony spycha go w otchłań zwątpienia i prowadzi do zagłady.
Okrzyknięty arcydziełem opery tragicznej „Otello” potwierdził muzyczny geniusz Verdiego, który po sukcesie Aidy zamilkł na kilkanaście lat. I choć kompozytor nie próżnował, bo stworzył nową wersję „Don Carlosa”, wycyzelował „Simona Boccanegrę” i upamiętnił poruszającą „Messa da Requiem” swego młodego przyjaciela Alessandra Manzoniego, to publiczność domagała się kolejnych operowych hitów na miarę „Traviaty” czy „Rigoletta”. Znajomość z Arrigiem Boito, uzdolnionym poetą i kompozytorem, zaowocowała triumfalnym powrotem Verdiego na scenę. Zapewne młodzieńcza odwaga sprawiła, że Boito bez obaw podjął współpracę z kompozytorem i bez drżenia pióra przysposobił dramat Szekspira do wymogów operowego libretta, tworząc dzieło niemal idealne. Doskonałość tchnęła w nie muzyka Verdiego.
„Otello” w reżyserskiej interpretacji Davida Pountney’a i pod kierownictwem muzycznym Jacka Kaspszyka to jedno z największych wydarzeń sezonu 2023/2024. Utkana z podszeptów fałszywych sprzymierzeńców intryga zestawiona z pełną pasji muzyką wprowadzi nas w świat mrocznych tajemnic ludzkiego umysłu. Miłość, zazdrość, zbrodnia – temat tak samo nośny w czasach Szekspira, Verdiego i współczesnych.
P.S. A tych, co lubią tropić wątki polskie w operze, zachęcamy do sprawdzenia tożsamości matki utalentowanego librecisty „Otella”.
Dyrekcja Teatru zastrzega możliwość zmian w repertuarze, obsadach, terminach i formie wydarzenia.
Ze względów technicznych i scenograficznych widoczność napisów z tłumaczeniem z miejsc na II Balkonie może być ograniczona. Zachęcamy do zaznajomienia się z tekstem libretta, które można pobrać tutaj lub ze streszczeniem dostępnym u obsługi widowni.
Poznańska Wiosna Muzyczna 2024 | dzień 3
2024-05-25
25 maja 2024, godzina 16.00, Sala Kameralna AMAndrii Koshman – barytonDenys Karaczevtstev – wiolonczelaElisabeth Nielsen – fortepian Serhii Zazhytko, Testament, sł. T. Szewczenko...
25 maja 2024, godzina 16.00, Sala Kameralna AM Andrii Koshman – baryton Denys Karaczevtstev – wiolonczela Elisabeth Nielsen – fortepian
Serhii Zazhytko, Testament, sł. T. Szewczenko (2021) [5′] Kaija Saariaho, Zmieniające się światło na głos i wiolonczelę (2002) [4′] Barbara Kaszuba, Znikomek na baryton i wiolonczelę, sł. B. Leśmian (2024), prawykonanie [5′] Victoria Poleva, Morze Wiary, sł. M. Arnold (2007) [5′] Alla Zahaikevych, Luceo na fortepian (2007) [4′] Włodek Pawlik, Krzywda, sł. B. Leśmian (2023) [3′] Maximiliano Bober, Krótkie melodie na głos, fortepian i wiolonczelę, sł. I. Tsilyk (2021) [7′] Zoltan Almashi, Szarość na Szarość na głos i wiolonczelę, sł. V. Rekalo (2021) [5′] Andrii Merkhel, Ptak Nożownik na głos, wiolonczelę i fortepian, sł. M. Laiuk, (2021) [4′] Jaromir Gajewski, Testament na baryton i wiolonczelę, sł. T. Szewczenko (2024), prawykonanie [5′] Yana Shliabanska, NIE na głos, fortepian i wiolonczelę, sł. Y. Shliabanska (2021) [4′] Serhii Vilka, Aria Powiedz mi z wielkiej opery Sztuka Wojny, sł. M. Laiuk (2022) [3′]
25 maja 2024, godzina 17.30, Sala Blękitna Wiosna Młodych Koncert Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich Neo foni duo Anna Mszanik – flet Natalia Górecka – fortepian Seweryn Otto – słowo o muzyce
Monika Sroczyńska, Rondo con brio na flet i fortepian
Krzysztof Tomasz Jurczak, Brezza na flet piccolo i fortepian
Sylwester Kukułka, 息 (IKI) na flet i fortepian
Szymon Wieczorek, Teeth crushed on concrete na flet, fortepian i live electronics
Natalia Kaszubska, A na fortepian i taśmę
Paweł Siek, cathédrale électronique na flet i fortepian
Podczas koncertu zabrzmią prawykonania kompozycji wyłonionych w drodze call for scores.
25 maja 2024, godzina 19.00, Aula Stuligrosza AM Flautoforte Łukasz Długosz – flet Agata Kielar-Długosz – flet Andrzej Jungiewicz – fortepian
Ignacy Zalewski, Mahakaruna na 2 flety i fortepian (2023), prawykonanie [9′] Enjott Schneider, Beyond Stillness na 2 flety i fortepian (2023), prawykonanie [12′] Kazimierz Serocki, Arrangements na 2 flety (1975/1976) [9′] Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Avalanche Sonata na 2 flety i fortepian (2023) [12′] Ryszard Klisowski, Landscape of Mountain na 2 flety i fortepian (2016) [6′] Jarosław Siwiński, Gismondo na 2 flety i fortepian (2020) [12′]
Gustav Theodore Holst (ur. 21 września 1874 w Cheltenham, zm. 25 maja 1934 w Londynie) – angielski kompozytor muzyki poważnej, dyrygent, puzonista i pedagog. Urodził się w zasymilowanej...
Gustav Theodore Holst (ur. 21 września 1874 w Cheltenham, zm. 25 maja 1934 w Londynie) – angielski kompozytor muzyki poważnej, dyrygent, puzonista i pedagog. Urodził się w zasymilowanej rodzinie o korzeniach szwedzko-niemieckich jako syn uzdolnionych muzycznie rodziców, sam zaś pobierał lekcje fortepianu i pracował jako organista jeszcze przed rozpoczęciem studiów w Royal College of Music (1893–1898), gdzie uczył się kompozycji u Stanforda i gry na puzonie, na którym grał też zawodowo. W college'u zaprzyjaźnił się z Ralphem Vaughanem Williamsem. Zawarte w 1901 małżeństwo z Isabel Harrison zmusiło go do przerwania pracy puzonisty i szukania stałej posady nauczycielskiej. Odbył w tym zakresie pożyteczną, chociaż wyczerpującą praktykę w szkołach dla dziewcząt im. Jamesa Allena (1903–1920), szkole dla dziewcząt im. Świętego Pawła (od 1905), w Morley College (1907–1924), a później na uniwersytecie w Reading i w Royal College of Music. W 1907 urodziła mu się córka Imogen. Niewiele miał wówczas czasu na komponowanie, a jego utwory z tego okresu utrzymane były w stylu na poły wagnerowskim. Jednak pod wpływem Vaughana Williamsa i ich wspólnej pasji zbierania pieśni ludowych rozwinął własną osobowość muzyczną. Ciekawość otworzyła także umysł Holsta na bardziej egzotyczne wpływy: trzy z jego dzieł (suita Beni-Mora, chóralne Hymny z Rigwedy i opera Savitri) to efekt urlopu spędzonego w Afryce Północnej i zainteresowań literaturą sanskrycką. Bliższe pieśniom ludowym są suity na orkiestrę wojskową i suita St. Paul, którą napisał dla orkiestry szkolnej. Potem powstał jego najsłynniejszy cykl, Planety, skomponowany w latach 1913–1916 w wyniku przypadkowej rozmowy o astrologii. Podczas I wojny światowej uczestniczył w wojnie na Bliskim Wschodzie. Po powrocie do kraju wykonanie Planet uczyniło go czołowym kompozytorem angielskim. Od tego momentu musiał łączyć obowiązki kompozytora i nauczyciela. W 1923 poważna choroba trwale nadwyrężyła jego zdrowie, ograniczyła możliwości twórcze i prawdopodobnie skróciła życie. Surowość Koncertu fugowego, Uwertury oraz Symfonii chóralnej tłumaczono skutkami choroby, ale bardziej otwarte opery: The Perfecty Fool (Głupiec doskonały, 1922), At the Boar’s Head (1925), The Wandering Scholar (Wędrowny uczony, 1934) i utwory takie, jak Hammersmith (1931) zaprzeczyły temu. Późniejsze kompozycje, a wśród nich zainspirowany przez Hardy’ego Egdon Heath na orkiestrę i pieśni Humberta Wolfe’a pokazały Holsta od najlepszej strony.
ROCZNICE NARODZIN
Claudio Monteverdi
1567-05-25
Claudio Giovanni Crettinnieo Antonio Monteverdi (ur. 15 maja 1567 w Cremonie, zm. 29 listopada 1643 w Wenecji) – włoski kompozytor, violista (grał na violi da braccio), śpiewak i ksiądz...
Claudio Giovanni Crettinnieo Antonio Monteverdi (ur. 15 maja 1567 w Cremonie, zm. 29 listopada 1643 w Wenecji) – włoski kompozytor, violista (grał na violi da braccio), śpiewak i ksiądz katolicki. Jeden z pierwszych twórców oper. Pierwszą księgę świeckich madrygałów wydał w roku 1587. Od roku 1592 związany z dworem Gonzagów w Mantui, gdzie powstały między innymi jego opery Orfeusz (L'Orfeo, 1607) i Ariadna (L'Arianna, 1608. Do dziś zachował się tylko Lament Ariadny pochodzący z tej opery), kolejne księgi madrygałów oraz Nieszpory najświętszej Maryi Panny (Vespro della Beata Vergine z 1610 roku). Z okresem działalności w Mantui związane jest także jego małżeństwo z Claudią de Cattaneis, z którą miał troje dzieci (jedno z nich zmarło w dzieciństwie). W roku 1607 owdowiał. Narastające po śmierci żony problemy finansowe i zdrowotne przyczyniły się do opuszczenia przez Monteverdiego dworu Gonzagów w Mantui. W roku 1613 przejął obowiązki maestro di cappella weneckiej Bazyliki Św. Marka. W roku 1632 przyjął święcenia kapłańskie. W Wenecji powstały między innymi jego ostatnie księgi madrygałów oraz dialog dramatyczny Combattimento di Tancredi e Clorinda (oparty na Jerozolimie wyzwolonej Tassa). Obfitą twórczość religijną z tego okresu podsumowuje zbiór Selva morale e spirituale. W roku 1640 powrócił do formy opery, tworząc Powrót Ulissesa do ojczyzny (Il ritorno d'Ulisse in patria). W rok później powstało Wesele Eneasza i Lavinii (Le nozze d'Enea con Lavinia, obecnie zaginione), podsumowaniem zaś jego doświadczeń na polu opery okazała się Koronacja Poppei (L'incoronazione di Poppea, 1643). Uważany za jednego z najważniejszych twórców w historii muzyki. Przyczynił się do powstania stylu barokowego w muzyce. Był świadom dokonywanych zmian i wprowadził pojęcie seconda prattica na określenie nowego stylu podporządkowującego muzykę znaczeniu śpiewanego tekstu i poszukującego nowych form ekspresji. Przeciwstawiał przy tym seconda prattica dawnemu prima prattica, stylowi kojarzonemu z takimi postaciami renesansu, jak Josquin des Prés. W swym dorobku ma także dzieła związane ze stylem prima prattica, (przykładem jest Missa In illo tempore z 1610 roku, w której zastosował technikę parodii, wykorzystując motet Gomberta).
Autorstwa Bernardo Strozzi - 1. Tiroler Landesmuseum2. The New York Times, 6 maja 2017, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29433511